La Flèche d'Argent- The Silver Arrow
ou l'Eurostar avant l'heure/or the Eurostar before it's time

This is the service air/rail that linked the UK to Paris gare du nord in the sixties. There were several departure points from South-east England including Southend and Gatwick. A liaison from Liverpool street by rail was also available.

For people like me living in Essex near Chelmsford, Southend was ideal. A friendly little airport and an excellent service. The aeroplane used was the Aviation TradersATL-98 Carvair;like the one pictured in the middle. The Southend service was run by British Air Ferries.
For those using the Gatwick link, I think the aeroplane was a BAC 1-11 run by British United Airways.
 
Southend airport is destined to a big future it seems as it has become one of the 'London airports'.
The Carvair was a rather unusual aircraft, it had the appearance of a very famous aircraft that hadn't yet been invented, the Boeing jumbo jet. The pilot and some of the passengers were housed in a hump that protruded from the top front end of the fuselage, underneath them there was room for several cars. Behind them were seated twenty or so passengers. As each petrol engine was started up, I seem to remember, a cloud of black smoke was given off. When those four engines finally managed to lift all that weight off the runway, the short flight that followed was a little bit noisy but nevertheless quite exciting!

Touch down was at Le Touquet- Paris Plage airport. The famous Silver Arrow train was waiting on a special line next to the airport. We had to wait for the arrival of the other flight from Gatwick in their shining BAC 1-11, a sort of Airbus of the time. We were a little bit jealous, I think. Our Carvair seemed a bit outdated beside the spanking new jet airliner. But we all got into the same train (RGP X2700), and in a short time we were speeding towards Paris.
The journey was very reasonably priced and you arrived in the heart of Paris in a few hours. A sort of Eurostar before it's time.  

Airline Timetable Images © 2000-2006 Björn Larsson




© Copyright of Stansted News Limited 2007



Paris Gare du Nord

C'était la liaison air/rail entre le Royaume Uni et Paris gare du nord dans les années '60. Il y avait plusieurs points de départ du sud-est de l'Angleterre parmi eux, Southend et Gatwick. Une liaison de Liverpool Street(Londres) par chemin de fer était également disponible. Pour les gens comme moi qui habitaient près de Chelmsford dans l'Essex,Southend était idéale. Un petit aéroport de proximité sympa. L'avion utilisé était l'ATL-98 Carvair d'Aviation Traders comme celui à gauche. Le vol de Southend était assuré par 'British Air Ferries'. Pour ceux qui partaient de Gatwick, je pense que l'avion était un BAC 1-11 de 'British United Airways'.

L'aéroport de Southend est destiné à un grand avenir, car il devient un des aéroports de Londres.
Le Carvairétait un avion peu commun. Il ressemblait à un avion trés célèbre qui n'était pas encore inventé, le Jumbo de Boeing. Le pilote et certains des passagers étaient logés dans une bosse sur le haut du devant du fuselage. En dessous d'eux il y avait plusieurs voitures. Derrière eux il y avait la place pour une vingtaine de passagers. Lors de la mise en route de chacun des quatre moteurs à essence, un nuage de fumée noire  se dégageait. Après que ces quatre moteurs aient finalement réussi à faire décoller cet avion, le vol court qui suivait était un peu bruyant mais néanmoins tout à fait passionnant !

L'atterrissage se faisait à l'aéroport Le Touquet- Paris Plage. Le train, le célèbre 'Flèche d'Argent' attendait sur une ligne spéciale à côté de l'aéroport. Nous avons dû attendre l'arrivée de l'autre vol de Gatwick dans leur BAC 1-11,clinquant neuf, une sorte d'Airbus de l'époque. Nous étions un peu jaloux, je pense, car notre Carvair semblait un peu vieux à coté de l'avion de ligne à réaction. Mais nous sommes tous entrés dans le même train (un RGP X2700). En peu de temps, nous roulions vers Paris avec une vitesse respectable.

Ce voyage, à prix très raisonnable, vous amenait au coeur de Paris en quelques heures. Une sorte d'Eurostar avant l'heure.
Some more links/Encore des liens:
HOME PAGE                     MEMORY LANE/REMINISCENCES ARCHIVES                    ACCUEIL